Tre enkle steg for å få tilbake penger for varer kjøpt i utlandet

Foto: Global Blue

Tre enkle steg for å få tilbake penger for varer kjøpt i utlandet

Var du klar over at du ikke trenger å betale moms – eller merverdiavgift som det egentlig heter – på enkelte varer du kjøper i utlandet? Dette kan du nemlig få refundert før du vender snuta hjemover igjen.

Publisert: 07.11.2018

For det er ikke slik at flyplassen har enerett på taxfree-ordningen, det finnes nemlig en rekke butikker innenfor EU med samme tilbud. Helt likt er det nå ikke. Du må fremdeles betale momsen i butikken du handler i, men denne kan du faktisk få refundert på et senere tidspunkt.
1. Spør i butikken om det er mulighet å handle taxfree
For å kunne få momsutlegget refundert kreves det at butikken du handler i har et samarbeid med et skatterefusjonsselskap. Blant de mest kjent og utbredte finner man firmaer som Global Blue, Easy Tax Free, Premier Tax Free og Innova Tax Free.

De to enkleste måtene å finne ut av om butikken tilbyr refusjon på er ved å spørre en ansatt eller se etter firmaenes logo ved skranken. Dersom de er tilknyttet denne ordningen vil du motta et delvis utfylt skjema, som du da har ansvaret for å fylle ut resten av. Og så må du for all del huske å ta vare på kvitteringen, for denne må du kunne fremvise når du søker om refusjon.

Les også: 6 tips til bruk av kredittkort i utlandet

2. Få tollerne til å validere skjemaet på flyplassen
Det neste punktet på sjekklisten er å få tollvesenet til å validere skjemaet ditt, og dette må du gjøre på flyplassen du reiser fra. Før skjemaet kan valideres du også kunne fremlegge pass og den originale kvitteringen sammen med den kjøpte varen. Selv om det kanskje virker litt snodig, kan det i enkelte tilfeller også stilles krav til at den kjøpte varen ikke har blitt benyttet i løpet av turen.

På toppen av dette må du som oftest også kunne vise frem ditt boardingkort, men da må du passe å ikke gå gjennom passkontrollen før du har fått skjemaet validert.

Samtidig er det også verdt å merke seg at dette kan være en langdryg prosess – som regel opp mot en times tid – så pass på å ankomme flyplassen i rimelig tid. Heldigvis finnes det en rekke flyplasser med egne «fast tracks» for nettopp dette, men dette bør du undersøke i forveien.

Les også: Hvordan avgjøres valutakursen i utlandet?

3. Få igjen pengene
Og da er vi kommet til det siste, og kanskje mest kronglete punkt på listen. Fremgangsmåten for selve refusjonen varierer nemlig fra flyplass til flyplass og land til land. Du bør med andre ord legge ned et betydelig forarbeid før du begir deg ut på denne dansen.

La oss dermed se på et konkret eksempel. Ved flyplassen Heathrow i London går du enkelt og greit til skranken merket med «VAT Refund Desk», og her kan du både få skjemaet stemplet og motta pengene i samme slengen. Dernest vil du få valget om du vil motta beløpet i din egen eller den lokale valutaen, eller om du ønsker å disse overført direkte til din konto. Er du riktig heldig kan det også hende at du får tilbudet om å sende de nødvendige dokumentene i posten etter at man er trygt tilbake i hjemlandet.

En annen ting du må være klar over er at du ikke vil motta hele momsbeløpet. Det pålegges nemlig gebyrer for prosessen, som i praksis innebærer at du vil motta et sted mellom 10 og 13 prosent i land med en momssats over 20 prosent. Du bør derfor vurdere om beløpet du vil sitte igjen med er verdt innsatsen.

Les også: Slutt med kredittkortgebyrer i EU

Undersøk forholdene nøye
Det er dessverre heller ikke slik at man kan refundere alle beløp, da forskjellige land har forskjellige satser og krav til transaksjonsbeløp. Som nevnt tidligere er det derfor viktig at du undersøke kriteriene for landet du er i nøye.

En annen ting å ha i mente er at tollgrensene for kjøp av varer inn til Norge er på sammenlagt 6000 kroner for utenlandsreiser på over 24 timer og 3000 kroner for reiser på under 24 timer. Varer som overstiger disse beløpene må du altså fortolle, noe som kan være et ekstra insentiv til å faktisk orke å gjennom refusjonsprosessen.