SAS endrer bonusopptjeningen på billigbilletter

Foto: SAS

SAS endrer bonus­opptjeningen på billig­billetter

SAS følger i Norwegians fotspor, og går til drastiske kutt i bonusordningen for sine rimeligste billetter. Men hvorfor velger to av landets største flyselskaper å redusere sine bonusordninger?

Publisert: 31.10.2018

Det var i august i år at flyselskapet Norwegian meldte at de vil gjøre endringer i sitt populære fordelsprogram, og at den nye begrensningen også ville påvirke deres kredittkort. Nå følger altså SAS etter, og fra og med 1. desember i år vil man oppleve en markant reduksjon i Eurobonuspoeng ved kjøp av såkalte billigbilletter.

Hovedforskjellen mellom de to flyselskapene er at SAS sine endringer ser ut til å ramme de minst kjøpesterke, mens Norwegian ser ut til å ha gått i helt motsatt retning. Hva er så årsaken bak disse avvikende strategiene?

Les også: Kredittkort fra SAS eller Norwegian? Hva er best? [MARKEDSFØRING]

SAS: – Flere har tilgang på flybilletter
Ifølge Knut Morten Johansen, presseansvarlig i SAS, vil endringene i bonuspoengopptjeningen kun ramme de aller rimeligste billettene.

— Vi ser denne typen justering med større differensiering også hos mange andre selskaper, som i likhet med oss ønsker et bedre samsvar mellom hva du betaler for billetten, og hva du får i opptjening.

— Når SAS nå endrer sin EuroBonus-opptjening, ser det i hovedsak ut til å påvirke de minst kjøpesterke av deres kundemasse. Hvilket signal sender det?

— De billigste flybillettene er i dag så rimelige at man i praksis får rabatten med en gang ved kjøp. Prisutviklingen på billetter har over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser – over lange avstander – i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden. Man må også tillegge at opptjening av EuroBonus-poeng skjer på veldig mange andre områder enn bare flyreiser, hvilket man også bør merke seg.

Johansen forteller at de har sett mange flyselskaper rundt om i verden gjennomføre lignende endringer, og at endringene representerer et bedre samsvar mellom hva kundene betaler og hva man får tilbake.

— Noen reaksjoner har vi fått, da opptjening av EuroBonus-poeng er noe mange er opptatt av. Likevel har det ikke vært mange klager, hvilket nok bekrefter at man ser logikken bak, hevder han.

— Er strategien bak endringen å få kundene til å kjøpe dyrere billetter, eller er det for å styrke satsningen på et annet kundesegment?

— SAS’ målgruppe er de som flyr fem ganger eller mer per år, og de kjøper billetter i alle billettklasser beroende på ønsker og behov. Hyppige reisende ønsker gjerne litt mer bekvemmelighet og effektivitet på reisen, så de har nok en tendens til å kjøpe billetter med slike produkter inkludert, konkluderer Johansen.

Les også: Reis for to til prisen av én

Bank Norwegian: Liten endring på selve flyvningene
Norwegian endret på sin side sitt fordelsprogram den 1. august i år. Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, Kai-Morten Terning, fastholder at banken ikke har ytterligere planer om endringer per dags dato.

Blant endringene som tredde i kraft var en halvering av poengopptjening på kortbruk etter årlig omsetning på 100 000 kroner, og en reduksjon på 20 til 10 % på FullFlex-billetter og 5 til 4 % på LowFare-billetter. I tillegg til dette har også muligheten for opptjening av poeng hos konkurrenter blitt fjernet i sin helhet

— Da vi gjorde endringene i opptjeningen av CashPoints på vårt kredittkort nylig, var det viktig for oss at endringene ikke skulle treffe det store flertallet av kundene våre, sier Terning.

Han forteller at det fremstår som at kundene har forståelse for de gjennomførte endringene.

— Noen har nok sagt opp, men ikke flere enn vanlig. Vi har fremdeles en stor vekst i antallet nye kunder til Norwegian-kortet i hele Norden.

— Hva tror du konsekvensen av at to store, norske flyselskap har endret sine bonusrutiner kommer til å bli?

— Norwegian har i liten grad gjort endringer i opptjening på selve flyvningene. Med den nye familiekontoen har det blitt enklere for folk flest å tjene poeng på hele familiens reiser. Endringene vi gjorde dreide seg i større grad om endring i opptjening på selve kortet.

— Endret Bank Norwegian sin LowFare-opptjening for å få kundene til å kjøpe dyrere billetter?

— Nei. Reduksjonen på LowFare-opptjening ved bruk av Norwegian-kortet på kjøp av flybilletter var kun fra 5 prosents opptjening til 4 prosents opptjening, sier Terning.